Üsküdar Üniversitesi Kurucu Rektörü, Psikiyatrist Prof. Dr. Nevzat Tarhan, Muradiye Mezunları Derneği tarafından düzenlenen programa konuşmacı olarak katıldı. Zoom üzerinden gerçekleştirilen yayında “Eğitimde Yeni Doğrular ve 21. Yüzyıl Becerileri” başlığı altında değerlendirmelerde bulunan Tarhan; “Akademik başarı yüksek ama hayat başarısı düşük bir gençlik geliyor. Zeki ve çalışkan olmak akademik başarı için önemli ama ahlaki başarı olmadan hayat başarısı olmaz.” dedi.
“Akademik başarısı yüksek hayat başarısı düşük gençlik geliyor…”
Çocuğun sağlıklı yetişebilmesi için aile bağlarının güçlü olması gerektiğine dikkat çeken ve pozitif psikolojinin öneminden bahseden Tarhan; “Aile bağlarının zayıf olduğu yerde güvenli bağlanma olmuyor, sağlıklı çocuk yetişmiyor. Küresel mantık haline gelmiş bir şey var. Akademik başarı yüksek ama hayat başarısı düşük bir gençlik geliyor. Bunun için dünya bazı çözümler üretti. Mesela Harvard Üniversitesi 2015’te pozitif psikoloji derslerine başladı, Yale Üniversitesi 2018’de, Bristol Üniversitesi 2019’da intihara çözüm olması için resmi olarak pozitif psikoloji dersini koydu. Biz Üsküdar Üniversitesi olarak 2013’te bu dersi koyduk.” dedi.
Covid-19’un bize 3 hediyesi…
Covid-19 için tehlike mi fırsat mı? Sorusuna ilişkin de değerlendirmelerde bulunan Tarhan; “Özgürlüğümüz azaldı ama doyum erteleme becerilerimiz gelişti, bedeni rahatlığımız azaldı ama kendimizi geliştirmek, aile bağlarını güçlendirmek için daha fazla zamanımız oldu. Bütün bunların hepsi bize şunu gösteriyor ki bizim yeni yaşam felsefesi oluşturmamız lazım. Psikolojik iyi oluşumuzu, özgürlüğümüzü, bedeni rahatlığımızı, sosyal ilişkilerimizi, ölümün yakın olduğunu hissettik. Bunlar etkilendi. Covid-19 bize 3 tane hediye verdi; serbest zaman, psikolojik sağlamlık ve dayanıklılık eğitimi, terk ettiğimiz insani değerleri yeniden hatırlama fırsatı… Onun için bizlerin küresel olarak, Covid-19’dan kazanımla çıkma konusunda ciddi bir potansiyelimiz var.” diye konuştu.
“Covid-19 pandemisi 21. yüzyılı bilgelik çağı yapacak”
Ahlaki başarının önemine değinen Tarhan; “Eğitim sistemi Covid-19’dan çok ciddi bir biçimde etkilendi. Uzaktan öğretim olur ama uzaktan eğitim olmaz. Özellikle gelişim çağındaki çocuklar televizyon karşısındalar. Eğer bu dönemi tabletle geçiriyorlarsa beynimizin sözcük üretme, duygusal gelişme gibi beceriler eksik kalıyor. Çocuklar sosyal izole oluyorlar. Mesela hacker dediğimiz zeka küpü olan çocuklar var ama biriyle oturup sohbet edemiyorlar, herkes gülüyor onlar gülemiyor, anlayamıyorlar. Şuanda eğitimde yüksek fonksiyonlu otizm dediğimiz duruma benzer bir durum çoğalmaya başladı. Eğitimde yeni doğrular derken eğitimciler, anneler, babalar ‘Öğrenci zeki olsun, çalışkan olsun yeter başarı gelir arkadan’ diyorlar. Zeki ve çalışkan olmak akademik başarı için önemli ama ahlaki başarı olmadan hayat başarısı olmaz. Çocuk, çalışkan ve iyi insan olacak. Onun için burada üçüncü bir parametre ortaya çıkıyor zeki, çalışkan ve iyi insan olmak. Zeki, çalışkan ve iyi bir insan olursanız bu durumda hayat başarısı oluyor. Ahlaki başarıdan kastettiğim iyi insan olmak, bu bilgelik ve değerler eğitimiyle oluyor. Covid-19 pandemisi toplumda 21. yüzyılı bilgelik çağı yapacak. Bu bilgelik çağının bilimi de pozitif psikoloji ile doğdu.” şeklinde konuştu.
“Eğitimde sorumluluk ve yenilikçiliği birleştirme dönemi”
Eğitimcilerin öğrencilere rol model olması gerektiğine değinen Tarhan, hayat felsefesinin önemini dile getirerek; “21. yüzyıl eğitim becerilerinde, eğitimciler öğrencilere rol model olmalılar. Önce kendilerini eğitmeliler, hayat felsefeleri olmalı. Eğitim sistemimizin eğitimcilere bunu öğretmesi gerekiyor. Eğitimde sorumluluk ve yenilikçiliği birleştirme dönemi.” dedi.
Okunma : 2476
ÜHA